Dagens frulle

Efter ett långt sommaruppehåll med mycket vila och god mat är jag nu taggad till tusen både gällande träning, jobb och bloggande!
 
Nya mål inom samtliga av dessa områden, och självklart kommer ni att få följa mig på resan. :)
Börjar med ett grymt enkelt recept på frukostmüsli och "kvargyoghurt"!
 
Mått efter eget behag, jag brukar göra en rejäl sats åt gången, så fyll en plåt med havregryn, en hel påse mandel och så vidare...Man behöver inte ha i allt (brukar oftast köra utan pumpa- och solrosfrön, men nu hade jag mycket hemma) och kan förstås lägga till grejor också, som russin eller annan torkad frukt. (Tänk på att det då blir extra energi och fruktsocker.)
 
Supermüsli
Havregryn (gärna fiberberikade)
Sötmandel
Pumpafrön
Solrosfrön
Linfrön (Inte alltför mycket, rekommenderat intag är inte mer än 3 msk per dag!)
Kokosflingor
 
Värm ugnen till ca. 175 grader.
Häll upp havregryn och linfrön på en torr plåt.Ställ in i ugnen.
Hacka mandeln.
Efter ca. 5-10 minuter, ta ut plåten och rör om grynen. Tillsätt frön och mandel.
Låt stå ca. 10 minuter, men ta med jämna mellanrum ut plåten och rör om.
Häll på kokosflingor och låt stå ytterligare 5 minuter, eller tills blandningen är gyllenbrun.
 
Kvargyoghurt
Blanda ut kesella med vatten så att den får "yoghurt-konsistens".
Tillsätt vaniljpulver (se: http://krigarprinsessan.webblogg.se/2012/july/namnamnam.html) och eventuellt även Stevia-socker.
 
 
Yoghurten går det att variera i all oändlighet. En av mina favoriter är att strö i kanel och äta med äppelbitar, gärna Granny Smith.
Det går också att blanda i kakao, mosad banan, hallon, lime (då blir stevia nästan ett måste) eller vad som helst. Ett tips är att prova kakao, stevia och en liten nypa Cayenne-peppar. Pepparn gör, förutom att yoghurten får en spännande smak, att metabolismen får en liten kick=Bättre förbränning.
 
Det går förstås även att hoppa över Stevian och vaniljen, och i stället krydda med "matkryddor", örter, vitlök, salt, lime etc. för en kall sås till maten!

Min passion

Min blick är fastnaglad vid min egen spegelbild.
Jag betraktar de små, glittrande svettdropparna i min panna.
Jag är sådär illröd i ansiktet igen...
Men på mina läppar vilar ett stort leende.
I min blick en eld.
På mina axlar 80 kilo.
Ett ansenligt ok för en tjej på 60.
Jag vet ju att jag orkar, det är inte det...
Men måste få till djupet!
 
Min träningspartner står bakom och ger ett uppmuntrande leende.
Jag möter hans blick i spegeln: "Passa vid midjan!"
Tredje setet. Börjar bli trött i bålen.
Böjer. Håller emot och spänner magen. Andas, andas...
Hela benen aktiveras.
Ett finstämmigt samarbete.
Gluteus assisterar quadriceps.
Mina starka hamstrings väntar inte länge innan de kopplar in.
Adduktorerna duttar lite.
Fokus.
 
90 grader. Lite till.
Han ropar: "Djupare, djupare, du kan!!"
Blodet rusar genom kroppen, viskar på sin resa ut i musklerna:
"Du är född till det här! Minns hur du satt på huk i flickrummet och lekte med godisråttor."
Dags för vändningen. Alltid det svåraste.
Knäna i linje med fötterna.
Hamstrings och gluteus stabiliserar ryggen. Där är jag säker.
Vaderna vill också vara med och leka.
Han ropar: "ÖÖÖUUPPP!!"
En explosiv utandning.
BAM! Uppe!

Endorfinerna flödar inom mig när jag hänger tillbaks skivstången i racken.
En high five till min partner in crime.
 
Jag älskar det här!
Jag vill bli starkare, stoltare, mer uthållig, och ja, jag erkänner: snyggare.
Och varje vecka är ett litet steg närmare målet.
 
 

Krigarprinsessan

Träning, kost, tankar och inspiration.

RSS 2.0