Dagens quote

Gotte

I lördags när jag hade kört nya Cx-releasen belönade jag mig själv med värsta pannkaks-kalaset!

Allt var "healthy but not so healthy", pannkisarna blev på rågmjöl då min mixer har pajat, chokladsåsen på kakao, agavesirap och lite kokosolja, glassen hittade jag på världens bästa Hemköp och är sockerfri och sötad med Stevia. Den var riktigt god och fri från massa skit! Rekommenderas varmt.

Jordgubbarna var nog inte så fria från skit, då de kostade 10 kronor och var färska. Måste ha gödits med mycket tveksamma medel och färdats långt, men ibland är även jag en miljöbov. :/

Gott vare i alla fall! Och releasen gick bra, inte minst för att min fina Elina stod längst fram och lyste upp hela gruppsalen med sitt vackra leende. Hennes dotter Ebony var också med, körde sin egen koreografi innehållande bland annat headbangande. Älskade unge!

I MADE IT (CxWorx)

Jag ska berätta något som jag har velat dela med mig av ett tag, men som har känts väldigt jobbigt.
 
Det handlar om personlig utveckling, förluster, bakslag och slutligen; segrar.
Det handlar om min lilla resa med CxWorx.
 
Berättelsen börjar tidigt under de första månaderna av 2012.
Jag hade jobbat på Flex sen oktober och sedan dess längtat efter att få börja utbilda mig och hålla klasser. När jag genom att stå i repan dagarna i ända märkte att det verkade saknas instruktörer i CxWorx, bestämde jag mig för att klippa varenda klass jag bara kunde.
Jag lärde mig koreografin utantill, bombade min favoritinstruktör med frågor och bad om tips.
Samtidigt började jag bearbeta vår dåvarande platschef, och tjatade om att hon skulle boka in mig på utbildningen.
 
Hon tittade lite oroligt på mig och sa:
Är du säker på att du klarar det? Det är en tuff klass, och de är väldigt hårda med tekniken. Det blir en svår första klass.
Snart började jag höra andra omkring mig säga samma sak.
 
Det fick ju såklart mig att vilja bevisa ännu mer att jag kunde göra det.
Jag har i hela mitt liv haft turen att klara av vad jag än vill om jag bara är motiverad och verkligen bestämmer mig för det.
 
När hon tillslut gav med sig och bokade in mig på utbildningen var jag lyrisk.
Såhär i efterhand kan jag inte låta bli att le lite åt hur stor grej jag gjorde av det här. Men jag är en otålig och aningen dramatisk själ, och ville verkligen utvecklas!

Utbildningen (som jag faktiskt började blogga om här under tiden, men aldrig riktigt berättade klart om) var helt galen. Två dagar fyllda med nya intryck och träning, träning, träning. Tror vi nötte passet omkring åtta gånger på två dagar.
Jag gjorde mitt yttersta hela tiden, men kände ungefär halvvägs för första gången i mitt liv att det inte riktigt räckte.
När vi sen skulle utvärderas i slutet av sista dagen blev jag "underkänd".
 
Jag var helt knäckt. Kunde inte hålla tårarna tillbaka, trots att det var fullt av okända människor kring mig. Jag var så besviken på mig själv, på utbildningen, på allt. Helt slut i kroppen och psyket och så otroligt chockad över att jag inte klarat det trots min stora ansträngning. Jag var för svag och orkade inte hålla tekniken ordentligt i de svåraste låtarna, och behövde därför träna upp mig, filma dessa låtar, skicka in dem och få dem godkända för att få börja hålla klasser.
 
Jag ringde min fantastiska pappa och livscoach och grät floder. Han tröstade mig med massa uppmuntrade ord, och sa att det kunde vara nyttigt för mig att inte ha klarat något på första försöket, jag har ju faktiskt haft det ganska lätt i livet och inte behövt kämpa så mycket för att uppnå de saker jag vill.
 
Väl tillbaks på jobbet bröt jag ihop för tredje gången och skämdes så jävla mycket över att jag inte klarat det, när de hade vågat satsa på att utbilda mig.
Och här kommer den stora anledningen till att jag berättar allt det här.
Om någon hade sagt till mig vid det här läget att ungefär 30 procent blir godkända på första försöket, eller att flera av de instruktörer som var verksamma på vår anläggning och som jag såg upp till inte heller hade klarat det på en gång, hade det känts så mycket lättare.
 
Det finns tyvärr en elitism i min bransch, där folk inte vågar erkänna sina brister. Det är säkert en effekt av att vi behöver vara en förebild för de som går på passen, men samtidigt blir det konstigt när man som oerfaren instruktör får känslan av att alla andra är så himla mycket bättre och typ är födda med instruktörs-skills och den fysiska kapacitet och kroppskännedom det faktiskt krävs att hålla klass.
Någonstans måste det finnas rum för att vara mänsklig och göra fel i början.
 
Hur som helst fortsatte jag träna träna träna, skickade in filmen och fick den godkänd. Jag var euforisk.
Det dröjde dock länge innan jag fick börja hålla några egna klasser. I ärlighetens namn skavde det lite i mig, för jag behövde filma licensvideon, och jag uppfattade det dessutom som att jag inte var "värdig" att ha klassen trots att jag ju nu fått ok från Les Mills.
 
Faktum är att jag tror inte jag höll en enda klass med den koreografi jag gick utbildningen på. Jag teamade en gång, men ingen egen klass. (Det släpps en ny koregrafi var tredje månad.)
 
När nästa koregrafi kom (i somras) nötte jag på egen hand in den. Så småningom gick vår platschef på mammaledighet, och när Jennifer (älskade Jennifer!) gick in som platschef fick jag äntligen börja köra klassen på riktigt. Hon hjälpte till att boosta mig otroligt mycket i det här, trodde på mig och kastade mig in i det när jag tvivlade på mig själv, så att jag var tvungen att genomföra klassen trots att jag egentligen inte vågade. Dessutom gick jag min grundutbildning i anatomi och fysiologi och styrketränarutbildningen (två första delarna av PT-utbildningen) men mycket goda resultat och positiv feedback, här godkänd på en gång. (Ursäkta skrytet, men ni förstår nog varför.)
 
Med stort självförtroende skickade jag in min licensfilm. (En film på hela klassen med deltagare där allt måste vara korrekt - koreografi, teknik och coachning.)
 
Sen kom bakslag nummer två.
Fail.
Min teknik (styrka) var fortfarande inte tillräcklig.
 
I samband med det här kom en ny koregrafi som jag verkligen hade svårt för.
Det blev för mycket och jag slutade i princip att hålla klasser.
Vid det här laget var jag mer arg än ledsen och tyckte att kraven var för höga.
 
Nästa koregrafi som kom (CxWorx9) var dock perfekt i mina ögon.
Jag bestämde mig för att "nu jävlar sätter jag det här en gång för alla!" filmade och skickade in, BAM!
 
Tredje bakslaget.
Tekniken var perfekt den här gången. Fick till och med plus i kanten för den. Men koreografin satt inte.
 
Jag valde att skratta åt eländet den här gången. Faktum var att de hade rätt, jag hade blivit för ivrig och skickat in lite för snabbt. Jag fortsatte filma varenda klass jag höll. Vid det här laget hade jag tre egna fasta Cx-klasser i veckan och vikade ständigt på andra förutom dessa, så min mobil var konstant fullproppad med filmer på mig själv flängandes med gummiband och viktplattor.
Ingen var bra nog i mina ögon.
Jag hade två chanser kvar att bli godkänd och få licensen, annars skulle jag vara tvungen att gå om hela utbildningen.
 
Till slut nådde jag deadline. Satt och bläddrade bland mina tusen filmer, och valde ut den som ändå kändes mest ok.
Snabbt svar från Les Mills denna gång.
Fel på uppladdningen.
Hahah!
 
Jag skickade in en ny film, tittade igenom den typ fem gånger innan och hittade såklart en massa fel, men hade inget annat val än att skicka in ändå.
 
Under tiden jag väntade på svar för den här filmen var det någon som sa att man inte alls har fem chanser på sig innan man måste gå om utbildningen, utan bara tre!

Vet fortfarande inte om det stämmer, men detta skulle alltså innebära att om jag blev failad igen skulle jag inte få hålla klassen mer
TUR då att jag fick svar idag och ÄNTLIGEN blev fucking godkänd!!
 

I omdömet står bland annat:

"Du har en bra kontakt med gruppen och det gör dem motiverade.
Du ger bra initial (grundläggande) och follow up (uppföljande) cues och det ger kunderna en säker och effektiv träning.
Du är stark och har en fin hållning genom hela passet. Din uthållighet är bra och du är en förebild för dina deltagare."
 
Att få höra att jag är stark och har bra hållning betyder extra mycket just eftersom det var styrkan jag tappade på i början. Och min hållning har alltid varit lite av ett komplex, då den innan jag började träna var för jävlig. Framroterade axlar och så kallad "sway back" som fick mig att se ut som en hösäck och verkade väga typ fem kilo mer än jag gjorde.

Uppenbarligen har allt mitt slit, alla timmar framför den där förbannade spegeln i gruppträningssalen med nitiskt slipande på vinklar och linjer, alla långpromenader med låtar som jag egentligen inte tycker är så jättebra i hörlurarna och det eviga räknandet av åttor, gett resultat. Därför kan jag verkligen känna att det min pappa sa var sant; jag har definitivt lärt mig något av allt det här. Nu står jag bättre garderad inför nästa motgång, för såna kommer alltid. Men framförallt känns det sjukt mycket bättre att få den här licensen nu när jag vet hur mycket arbete som ligger bakom. Hade jag bara glidit igenom det här hade jag inte burit den med samma stolthet. Nu vet jag att jag verkligen krigat för den, som den warrior princess jag är. ;)
 
 

Today's gonna be a good day!

Den senaste tiden har jag som sagt hållit galet många pass. Därför var jag inte supertaggad på att gå upp 05 för att ta ut Aia och köra 45 minuters morgonspinning klockan 06.30 idag.

Men när jag tog promenaden vaknade jag sakta till liv i takt med yogamusikens plingande i lurarna. Luften var iskall, men solen började titta fram redan vid 06.

Och under själva passet fylldes jag av energi som jag fullkomligt sprutade ut över deltagarna, som verkligen gav ALLT hela vägen fram! Det var som en domino-effekt som sen studsade tillbaks och gav mig ÄNNU mer go.

Jag tror att det som verkligen gjorde att jag taggade igång var att jag kände en så stark kontakt med mig själv. Jag körde på bra, pressade mig själv, men framför allt var jag liksom ingen annan så som jag kan bli ibland om jag måste för att jag är trött eller liknande. Ni vet, man sätter på sig en mask för att orka.

Men idag är jag Matilda the warriorprincess ut i fingertopparna, och jag tänker fortsätta spruta energi och positiva känslor över alla jag möter.

Today I will do what others won't, so tomorrow I can do what others can't!

PUSS!

Rygg!

Idag körde jag första helt egna styrkepasset på riktigt, riktigt länge! Förra veckan innehöll 8 timmars klasser på fem arbetsdagar, så det fanns inte riktigt tid för egen träning där. Och det har sett ungefär likadant ut ett bra tag nu.

Därför var det alldeles alldeles underbart att få slippa grupptränings-hetsig housemusik och i stället koppla in tunga beats i hörlurarna, gå in i mig själv och bara kötta. (Älskar att köra pass, men ibland blir det faktiskt för mycket av det goda.)

Har kört så mycket funktionell träning på sistone att jag nästan glömt hur skönt det är att köra ren styrka.
Metodiska rörelser, upp och ner, fram och tillbaks. Full närvaro i den egna kroppen, i andetagen, muskelfibrerna som bränner... Som meditation.


Jag körde rätt många set på medelvikt, vågade inte direkt maxa efter att varit borta från skrotet så länge, men kände samtidigt att jag hade riktigt bra tryck i ryggen, så laddade på med tunga övningar:

* Chins (i powerstation, toppade på -30 kg = halvvägs till riktiga chins, haha! Men gjorde en sexa på den vikten i alla fall.)
* Latsdrag (körde lätt för att pressa ut det sista efter chinsen - topp på 45 kg bara)
* Marklyft (också ganska lätt, då jag ville jobba med tekniken. Toppade på 70 kg*6)
* Hantelrodd (Topp 17,5 kg*8)
* Ryggdrag (hmm, tror inte övningen heter så dock) i cablecross (Topp 25 kg*6)

Avslutade med Tabatha-intervaller på löpbandet. De var tunga, tror helgens bus satt i lite fortfarande. Men vad gör det när man har två spinningpass att köra i morgon?! ;)

Förutom dem har jag inga klasser, så det blir förhoppningsvis lite egen styrka i morgon också. Behöver dock öva in nya Cx-releasen, så kanske blir det ännu mer core. Börjar bli en aning fed up på just det om jag ska vara ärlig. Det har blivit CxWorx-klasser nästan varje dag den senaste tiden. Men den nya koreografin är ganska rolig, så får trösta mig med det. :)


The ruff love of my life

Jag lovade ju att uppdatera om ruffie-workshopen!

Kanske har jag dröjt så länge för att jag behövde smälta alla intryck lite...

För när jag kom in på Worldclass Nybroplan den där lördagsmorgonen, (sen som alltid) och emottogs med öppna armar från första stund... Så var det som att hitta hem i denna skeva värld av träningshysteri.
Både Usama, Danyal, Veronica och Musse är fantastiskt varma människor med mycket kärlek och en avslappnad och vettig syn på träning.
Danyal mötte mig i repan, och lånade ut ett lås eftersom slarvmaja inte hade med sig eget. Han bjöd på ett stort leende och var inte ett dugg förebrående för att jag kom i sista minuten.

Under helgen gick vi igenom grunduppsättningen av alla ruffie-övningar, körde igenom passet och fick lyssna till alla fina tankar bakom träningsformen.

Ruffie är sprunget ur kampsport, men har anpassats så att även den utan förkunskap ska kunna köra.
Passen är uppbyggda i fem block (första är uppvärmning).
Momenten är par-, kamp- och fysövningar, och just kroppskontakten är en väsentlig del i ruffie.
Vi behöver närhet från andra människor, och det spelar inte så stor roll vilken typ av närhet det är. Att kampa mot någon gör att vi dessutom får utlopp för de aggressioner som finns i oss från barnsben, men som vi tidigt får lära oss att trycka ner.

Jag älskar närhet till andra människor, skulle gärna klänga på mina vänner hela dagarna om de inte hade upplevt mig som smått påträngande i så fall. Jag känner ganska ofta av hur andra människor mår, och när jag märker att någon är låg i sin energi vill jag bara krama, klappa och trösta. När någon är full av kärlek och hög i sin energi vill jag slänga mig runt halsen på den personen och pussas och bara mysa i allt det positiva som den personen utstrålar.
En del människor har dock svårt att förstå att jag inte menar något sexuellt med detta.

Men i ruffie är det varken sexuellt eller konstigt att klänga på varandra. Bara precis så naturligt som det borde vara med kroppskontakt, eftersom vi människor är väldigt sociala varelser.

Dessutom är träningen funktionell, tuff och mångsidig, och tekniken bygger på enkla tumregler, som att hålla en bra bålstabilitet, rak rygg, blicken upp och liknande.
Det gör att instruktionerna kring passet blir avslappnade, enkla och avskalade, till skillnad från många andra pass där man öser ur sig milslånga haranger om hur övningarna ska genomföras.
Som ruffie-instruktör ska man vara ödmjuk, kärleksfull och prestigelös, inte "showa" en massa. Inte pressa folk på ett nedlåtande sätt, utan peppa dem genom uppmuntran och positiv feedback.


För mig kommer allt det här naturligt, vilket jag också fick höra flera gånger under helgen. Jag vågar tro att utbildarna gillade mig lika mycket som jag gillade dem. Jag brukar alltid säga att man blir bra på det man tycker om.

Ett centralt begrepp inom ruffie (liksom i annan kampsport) är det japanska uttrycket OSU. Det står för Respekt, Uppskattning och Tålamod, och är för mig förenligt med det mesta i livet. Ett ord jag kommer bära med mig i hjärtat framöver.

Jag bondade också med en av de andra deltagarna på workshopen, så vi sågs förra veckan och filmade licensvideon tillsammans. Det var riktigt kul, och Jörgen som han heter är fotograf och kommer säkert klippa ihop en riktigt grym film.

Skulle kunna prata om det här i evigheter, men jag lär definitivt återkomma till ämnet längre fram, så to be continued! :)

Kärlek och ruffiekramar, lova att ni kommer och provar mina pass sen!

Fett glad tjej!

Krigarprinsessan

Träning, kost, tankar och inspiration.

RSS 2.0