CxWorx-utbildning

Jag är mörbultat i hela kroppen, framförallt magen. Jag fryser på grund av all intorkad svett som dessutom gör mitt hår alldeles styvt. Jag är lite smått yr och vet att träningsvärken i morgon inte kommer vara att leka med. Bakom mig har jag en hel dag med träning i princip nonstop och framträdande med koreografins allra svåraste låt rent fysiskt. Framför mig en likadan dag med den svåraste låten koreografiskt att presentera.
Jag har nästan aldrig haft så roligt! Har definitivt aldrig tränat så hårt under en hel dag.
Må gudarna vara med mig i morgon!

Update

Jag märker att jag varit lite dålig på att skriva de senaste dagarna.
Kan bero på låg aktivitetsnivå överlag...
Skadan visade sig vara en spricka i revbenet, så just nu är vila och smärtstillande mina bästa vänner. Det är tungt för psyket att inte få träna, och det gör mig väldigt ledsen att ha ont eftersom jag är van att ständigt vara aktiv. Försöker powerwalka när smärtan dalar lite, men det går liksom inte att få upp ett riktigt flås eftersom det gör ont att djupandas.

Det här får mig att undra hur i hela fridens namn jag kunde ha ett såpass stillasittande liv som jag ändå hade innan jag blev träningsfrälst.
Jag känner ju skillnaden i kroppen nu jämfört med då. Eller, rättare sagt, jag känner kroppen! Det är en fantastisk grej att kunna veta vad man behöver när man behöver det, för hur enkelt det än må låta tror jag att vi alldeles för ofta går runt och "tillfredsställer" kroppen på fel sätt. Äter fast vi behöver aktivera oss, äter godis fast vi egentligen har brist på energi, sover alldeles för lite och sen tvingar oss att hålla igång för att hålla oss vakna... Tokigt.
Jag hoppas hur som helst att jag snart blir bättre, för Cx-träningen väntar och jag är sjukt taggad! I mitt huvud har jag redan klarat av utbildningen med bravur. Det gäller att lita till tankens kraft. Mitt favoritcitat handlar om just det:
"Vad vi är idag kommer av våra tankar igår, och våra tankar idag bygger vårt liv i morgon: Vårt liv skapas i vårt eget sinne"
-Siddharta Gautama (Buddha)


Sant, visst?
Nu ska jag plocka ut lite välbehövlig sömn.
Natti, puss.

When the going gets tough...

Jag är helt pajj.
Det var fortfarande värt det. Men jag måste ha fått en rejäl smäll på fighten i tisdags...
Varje gång jag andas in känns det som att någon måttar ett riktigt hårt och välplacerat knytnävsslag rakt i bröstet. När Aiakos drar till häftigt i kopplet börjar jag nästan gråta. På riktigt alltså.

Så ja, jag bestämde mig igår för att vila resten av veckan.


Men eftersom mitt liv ständigt spelar mig bitterljuva små spratt så skickade min chef äntligen in min anmälan till CxWorx-utbildningen. Som är om två veckor.


Så det är bara att bita ihop och öva! Jag har velat det här länge, och är superglad över att få utvecklas på jobbet, så jag tänker inte schabbla bort det på grund av en jävla skada.
Jag korrigerade mig förstås därför snabbt igår och tänkte: "Jag vilar resten av veckan bortsett från Cx-pass idag, torsdag, lördag och söndag."

Dagens pass var riktigt tungt. Det gjorde fruktansvärt ont, och vissa övningar fick jag rentav hoppa över. Men jag klarade att hålla sidoplankan hela vägen med arm och ben i luften! (På den sidan jag inte har ont.) Och jag tänkte såhär, att om jag fixade att köra passet nu så kommer jag fixa utbildningen också, för så länge jag inte lyckas skada mig ännu mer (peppar, peppar) kan det inte bli mer smärtsamt än idag, även om CxWorx 6 ska vara mycket tuffare än femman.
För mig är det som ni nog märkt jätteviktigt att man är lyhörd för vad kroppen behöver och inte frestar för hårt på den när den säger ifrån. Så det här går verkligen emot mina principer. Men samtidigt måste man kämpa för att nå sina mål, och det här är ett väldigt specifikt sådant.


Nu är det upp till bevis. Är jag en krigarprinsessa by soul?

Matilda the warrior princess

Idag har jag namnsdag!

Och vet ni vad mitt namn betyder?

Strid och styrka.

Passar en krigarprinsessa, visst?! ;)

Mumma-frukost

Min frukost idag:

2 ägg, scramblade tillsammans med lite lök, mjölk och paprika. Serverade med varm broccoli och lite mjukost.
Och denna fantastiska kreation:

Ser inte mycket ut för världen, men sååå gott!

Fiberghavregröt med päron och kanel



1 dl fiberhavregryn
1/4 dl linfrö
1 matsked phsylliumfrö
1 krm salt
1 tsk kanel
Drygt 2 dl vatten
Blanda ihop allt, värm i micron på full effekt 1 min, servera med mjölk och päron.
Namnamnam...


Det lutar mot vilodag idag. Hjärnan vill gå på Cross ikväll, men kroppen säger nej. Har pass inbokade resten av, så det behövs vila också. Stärkt av gröten ska jag starta dagen med en långpromenad nu. Börjar om 1,5 timme, så jag går nog ut i Nackareservatet, som jag har ynnesten att bo nästan granne med. ;)
Ha en fantastisk dag, och träna på ni som inte har skadade tuttar!

I´m in love!

Jag har idag hunnit med ett bröstpass, (där jag upptäckte stora framgångar!) Funktionell träning och sist men inte minst vårt alldeles egna fightpass - Flex fight.

Och herregud.
Jag har länge misstänkt att kampsport är min grej, men aldrig riktigt tagit tag i det.
Och som jag nämnde förut har jag kört lite boxning och trott att det bara är stående som gäller för mig.
Men kvällens pass innehöll i princip bara BJJ (Brasiliansk jiu-jiutsu), som är en marksport.
Jag har hört från killkompisar och ex att just denna inriktning snabbt har blivit deras favvo efter att de provat allt inom MMA. Då har jag inte fattat grejen eftersom jag är så förälskad i den explosivitet som finns i boxning.

Men damn! Det här var så sjukt roligt!! Tufft, frustrerande, bitvis smärtsamt (tror jag lyckats sträcka en bröstmuskel och har redan räknat till X antal blåmärken/brännsår) men sjukt roligt!
Emelie var helt galet duktig, hade världens teknik trots att det var första passet. Hon sopade banan med mig! Men jag insåg vilken uthållighet och styrka jag själv ändå har, så nu gäller det bara att slipa på tekniken.


Vi får se hur det här fortlöper, men jag ska definitivt följa med Tom till Hilti och kolla upp det här med ingående. Sen får jag styra någon som täcker mig på jobbet nästa tisdag också så att jag kan gå på passet då med. I mitt endorfinrus lyckades jag dessutom dra ihop ett litet gäng som ska köra nästa vecka, så jag vill ju inte svika, haha!


Bilder från klassen kommer förhoppningsvis upp inom en snar framtid.

Sweetness

Ibland får jag såna hysteriska godis-cravings att jag nästan blir aggressiv.
Det har ofta att göra med en viss tid i månaden, brist av sömn eller brist av energi/kolhydrater.
Men ibland är det helt enkelt bara något sött jag behöver. Därför uppfinner jag hela tiden nya sätt att stoppa i mig gott utan att för det stoppa i mig massa socker och transfetter. Här är ett av mina favorit-gotterecept:


Kanelstekta äpplen med "vaniljsås"

*Skär upp ett medelstort äpple i tunna klyftor
* Släng i stekpannan (Viktigt att du slänger! Haha...) med lite rapsolja. Krydda med kanel och ev. Steviasocker.
* Ta bort äpplena från spisen när de är lite brynda och mjuka, det tar bara någon minut.
* Vispa snabbt ihop en skopa vaniljprotein med bara ca. 1/2 dl mjölk. (Det blir ofta klumpar, men vispa som en galning så ger de med sig.)


Voila! Servera tillsammans i en djup skål, bränn dig inte på tungan i sötpaniken.

Endorfinkick

Jag och frugan har precis kört ett ben/rumpa-pass på gymmet ackompanjerade av ett gäng testostinna valpar. Men det var ok. Vi höll fokus på vikterna och inte på discomusklerna.

Nu virvlar vi runt i ett galet endorfinrus och fulsjunger till pampiga girlpower-låtar. Jag sitter i svettig sportbehå och njuter av trycket som sakta ger efter i lårmusklerna. Sanna, som har många år av dans på nacken, spontanshakar med ett saligt leende på läpparna.
Quornfärsen puttrar på spisen och Aiakos nosar efter morotsbitar som vi kaanske kanske råkar tappa.


Det här ruset som uppstår efter ett riktigt bra träningspass är oersättligt! Och det blir ännu bättre av god mat, goda vänner och massa kärlek.

Ibland är livet ganska nice ändå.
Jag och wifey på Emmas födelsedagsferre.
Dancing queen!

Internationella kvinnodagen

Idag är en viktig dag!

Inte för att vi ska ställa kvinnor och män emot varandra. Inte för att kvinnor ska få fler samhälleliga priviligier än män. Inte för att det inte finns män som faller offer för diskriminering.

Utan för att vi borde fira att kvinnor i Sverige efter enträgen kamp blev myndiga år 1886, fick rösta första gången för 91 år sen och fick rätt att studera 1873 (först 1923 fick kvinnor och män studera i samma skolor.)
För att tjejer i statlig tjänst inte får bli avskedade på grund av giftermål, graviditet eller förlovning sedan 1939.
För att mammor sedan 1951 får bli vårdare om sina egna barn vid makens frånfälle.
För att föräldrar sedan 1958 har rätt att dela lika på föräldraledigheten. (även om detta sällan tillämpas i familjerna)
För att vi sedan -78 får bestämma själva om vi vill göra abort.
Vi "firar" att våldtäkt erkändes som ett brott enligt svensk lag år 2005.
Att det sedan 2008 finns en diskrimineringslag.
Att det sakta men säkert kryper upp alltfler brudar i maktposition inom såväl näringsliv som politik. (Som sen blir ifrågasatta och hårt granskade, men ändå, vi är nog på rätt väg.)

Allt detta är feminismens framgångar och inte på något sätt förtryckande mot män. Tvärtom!

Men framförallt är den här dagen till för att vi ska komma ihåg att det finns kvinnor världen över som faller offer för fruktansvärt förtryck, dagligen.
Det sker genom våldtäkter, kränkingar, misshandel, objektifiering och olika löner. Eller genom att man som tjej blir dömd mycket hårdare om man svävar ut sexuellt än man blir som kille.
I stora delar av världen anses kvinnor fortfarande omyndiga och oförmögna att utföra arbete annat än i hemmet, utsätts för könsstympning som kan leda till döden eller komplikationer resten av livet och tvingas in i äktenskap. (vilket ju männen gör också, men de har oftast mer privilegier att hämta ut av dessa äktenskap och får skilja sig) I många länder får män slå sina fruar och utnyttja dem sexuellt varpå kvinnorna åtalas om de försöker anmäla.
Det här händer, det är inget hittepå. Det finns maktutredningar och forskning och vittnesmål som visar på det. Det är inget tjejer bara säger för att få medkänsla eller för att vi vill överordna oss killarna på nåt sätt.

Den farligaste platsen för en kvinna att vistas i är hennes egna hem, där hon kan falla offer för sin pojkvän/man/pappa/bror, medan den farligaste platsen för en man är ute på gatan, där han kan falla offer för andra män.

Det här handlar inte om kultur, det handlar om en manlig makstruktur som även kvinnor är delaktiga i att upprätthålla och som även män lider av.
Det är därför den här dagen är så viktig. För vi har lång väg kvar till jämställdhet. För att män och kvinnor
tillsammans kan ändra på den förtryckande strukturen. Vi guzzar har krigat ensamma tillräckligt länge nu.



Rygg

Det blev ingen Funktionell träning igår. Jag hade en helt galen dag på jobbet.
Provade på Bodycombat idag stället! Det var både det vanliga, koreograferade passet och ett extrainsatt teknikpass.

Teknikpasset var riktigt givande, och jag som tidigare bara kört lite vanlig boxning fick ut rätt mycket både av att slipa på slagen men också lära mig sparkar! Kul att prova något nytt!
Själva passet var roligt men svårt och inte riktigt min typ av träning (påminde lite om aerobics), plus att jag fick ont i knät (har haft problem med det på sistone) av allt kringhoppande.

Så jag och Emelie smög faktiskt ut efter halva och körde lite rygg i stället. Fick riktigt bra kontakt idag, speciellt i de breda ryggmusklerna. (Latissimus dorsi) Så jag maxade på latsen och körde 40 kg á 12 reps och 45 kg á 10 reps de sista två seten. (första 35 á 15)

Det känns sjukt bra med ryggen nu! Har prioriterat den ett tag nu eftersom jag hatade att träna rygg förut. Har även tagit hjälp av min fina kollega Assane, vilket gett bra resultat på kort tid! Det är otroligt hur mycket som kan hända bara man hittar rätt övningar och vågar dra på med lite tyngre vikt och färre reps än vanligt, som grabbarna gör, haha! (Idag gjorde jag ju dock ganska många ändå...) För mig har marklyft och skivstångsrodd gjort underverk och är dessutom roliga att genomföra! Mitt mål är att kunna göra 10 chins på egen kroppsvikt, men dit är det fortfarande långt...

I morgon öppnar jag på jobbet, men innan dess ska jag upp och jogga med Aiakos, så det är bäst att försöka sova nu...
Vill ni veta en äcklig grej som jag gör ibland för att komma upp klockan fem och jogga? Jag struntar i att duscha efter träningen på onsdagen, så att jag är tvungen att göra det på torsdag-morgonen. Därmed blir det att jag passar på att springa, för annars har jag liksom "slösat" en dusch även fast jag inte tränat... Haha! (Jaa, jag byter lakan på torsdagen.)

Puss, natti!

Houselunch

Käkar lunch post workout/pre work. I dag kände jag att det var en house-dag så Armin van Buuren, Tiësto och resten av grabbarna är med på lunchen. Annars är jag lite less på house eftersom det spelas på gymmet i princip alltid. (Förutom när jag gör revolt och pumpar gangstarap.) Vad tycker ni är den bästa träningsmusiken? Jag tycker att det är olika beroende på vad man tränar och vilket humör man är på, men jag älskar att träna till Major Lazer.

Jag råkar äta samma sak som jag skrev om för ett par dagar sen; Mathavre med quorn, spenat och pumpafrö.
Fast utan fetaost och med ägg, lime och sweet chili den här gången.

Vill ni ha receptet förresten? Jag tänker inte riktigt på att skriva ut recept eftersom jag själv aldrig följer några. Det är i alla fall världens enklaste:


* Koka upp mathavre enligt anvisningarna på förpackningen tillsammans med grönsaksbuljong.
* Stek samtidigt quorn - filé eller bitar i massa olivolja och krydda med salt och peppar. (Med ägg: Släng i ett ägg i stekpannan  och "scrambla" det med lite salt.)
* Blanda i bladspenat och pumpafrön (gärna rostade - ej saltade) i mathavren när allt vatten kokat bort. (Funkar att blanda i fryst spenat direkt) Pressa i en vitlöksklyfta (eventuellt smula i lite fetaost.)
* Krydda med citronpeppar och eventuellt lite salt. Vid alternativet med ägg kan du pressa ner lite lime.

Klart! Sjukt bra lunch för en tränande veggo:
Quorn innehåller 12, 6 g protein och 5,9 g kolhydrater per 100 g.
Mathavre innehåller 14 g protein, 56 g kolhydrater och 12 g fiber per 100 g.
Och som vi alla vet innehåller spenat massa järn och man blir stark som Karl Affe!

Träningen idag:
Axlar/Bröst/Triceps och 30 min jogg.
Sen hoppas jag kunna gå på 30 min Funktionell träning ikväll om någon kan täcka mig i receptionen.
Nu ska jag duscha och sen ta ut Aia igen. Han var inte så road av att springa idag, ville mest ragga brudar, så han får en liten runda till.

Bifogar en inspirationsbild som jag snott från världens finaste födelsedagsbarn och min partner in crime, Jennifer. Hennes blogg kan du läsa här: http://jenniethejoker.com/ och vår gemensamma har du väl inte missat?! http://superteam.se/ Grattis baby!



Tunfesk

Nä.
Jag måste säga det rakt ut en gång för alla.
Jag klarar det inte. Nu har jag verkligen försökt.
Jag älskar träning. Jag älskar proteiner. Jag har lärt mig att äta räkor och i viss mån lax.
Men jag hatar tonfisk. Jag håller på att kräkas när jag äter det. Det luktar illa, smakar illa, har en äcklig konsistens och är värdelöst ur ekologisk synvinkel. (Blåfenad tonfisk är utrotningshotad och i fångsten av tonfisk stryker oftast andra djur, såsom delfiner, hajar och sköldpaddor med.)
Jag gav nu officiellt upp mina tappra försök, och lämnade resterna av tonfiskröran till Aiakos som blev alldeles ifrån sig av lycka. Sjuka jävel...

Jag älskar min kropp!

Jag älskar min kropp för att den är ung och stark och frisk.
Jag älskar den för att den bär mig varje dag genom mitt hektiska liv.
För att den klarar av lekar med min galna hund.
För att den kan kramas med andra kroppar.
För att den attraherar andra människor även om jag inte själv tycker att den är perfekt.
Jag älskar min kropp som den är, även om jag ibland är alldeles för kritisk och hård mot den för att jag glömmer hur mycket den gör för mig.

Veckoslut

Körde ganska lätt på benen idag eftersom det blivit en lätt vecka i övrigt. Man måste vara rättvis!

Sen tänkte jag bara springa (ute) i cirka 20 minuter, men drog ut på det eftersom det tog ett bra tag innan jag fick fason på Aiakos och därmed min egen rytm. Det tog 20 minuter bara att komma igång ordentligt kändes det som. Så det blev nog 40 minuter i stället.

Har haft ett galet sötsug hela dagen trots att jag ätit bra och fått i mig mycket energi... Vet inte om det är hormonellt kanske?
Kolla vilket nice mellis jag åt i morse:
Keso med äpple (Granny smith - min favvo!) och blodapelsin. Superfressssh! Älskar blodapelsin, den är liksom lite mildare än vanlig.
Lunchen var också bra:
Ingefärs- och chilimarinerad quornfilé med mathavre, spenat, pumpafrön och fetaost. Och massa vitlök!
Middagen ska jag äta hos min lillebror Simon i hans kollektiv, så vi får se vad det blir!

Taking care of myself

...För den bästa omtanken är ändå den man ger sig själv.

Just nu sitter jag med ansiktsmask, hårinpackning och nagellack i högsta hugg. Har även hunnit med en joggingrunda, cirkelträning, solarium, massa god mat och bindvävsmassage idag. Whoa, det var mycket!
Bindvävsmassagen var brutal i ordets alla bemärkelser. Skönt-ont-kittligt på samma gång.
Men det gav grym effekt!
Tom sa att han aldrig sett en kropp återhämta sig genom massagen så snabbt som min! (Han har hållt på i nio år.) Sjukt häftigt!

Efteråt kände jag mig varm och mjuk i hela kroppen, och liksom inuti själen. Jag var även törstig och kissenödig på samma gång, haha! Vi blev kvar och hade ett bra samtal också. Tom är bland annat PT, kampsportare, yogi, livscoach och lika andlig och lika mycket sökare som jag. Tycker verkligen om honom otroligt mycket.
Aiakos slumrar redan bredvid mig i soffan, och jag har lite sömn att ta igen från igår, så jag ska tvätta bort ansiktsmasken och lägga mig i nytvättade lakan. Vi ses i morgon! Och ni vet väl vilken dag det är då..? ;)
Info om bindvävsmassage: http://www.alternativmedicin.se/sok/Beh-019.html

Motivation...

Early reggae morning

Jag ville bara säga att jag är helt fascinerad av mig själv som faktiskt kommer upp de här dagarna då jag har öppning på jobbet... Vid 05.00 ringer klockan och då masar jag mig upp för att dricka en proteinshake med linfröolja, blåbär, phsylliumfrö och vetegroddar.
Sen masar jag mig ut och springer med Aiakos.
Sen hinner jag precis duscha innan världens bästa gym klockan 06.30.
Och när Matilda öppnar bjuds det alltid på reggae-morgon på Flex!
Puss!

Krigarprinsessan

Träning, kost, tankar och inspiration.

RSS 2.0