Gårdagens post workout-meal

Efter gårdagens köttarpass unnade jag mig själv choklad- och bananpannkisar till middag.
Jag skulle nog inte kategorisera dessa som "nyttiga", då det är en del snabba kolisar och sockerarter i dem, men allt är förstås relativt och det är ju bättre än vanliga pannkisar. Och efter träning är det perfekt!

Jag har börjat snåla in på proteintillskott, då jag på sistone hört allt mer negativt angående för högt intag av protein, framförallt "konstgjort" och förädlat sådant i pulverform. (Förutom hård mage och njursjukdomar tros även blodproppar ha ett samband med detta!)
Så det protein som finns i dessa pannkisar kommer från hederligt ägg och mjölk. Vill man ha mer kan man ju äta med kvarg eller keso. Ja, eller slänga i en skopa prottepulver om man inte är lika nojig (eller lika mycket lättviktare) som jag!
 
Receptet:
2 ägg
1 äggvita
1 dl fiberhavre
1 banan
1 msk majsmjöl
2 msk kakao
2 dl mjölk
 
Mixa med stavmixer, stek i kokosolja på medeltemperatur.
Jag käkade mina pancakes med kokos och Agavesirap, men det är bara att experimentera med sköna frukter (typ mango/varma hallon/galiamelon lär ju vara grymt gott!)
 
 
Namnamnamnamnam!

Axlar + Triset = Sant

Körde axlar ikväll. Första gången sen jag började prioritera axlar som jag tränade själv. Innan har jag sett till att köra med nån stor grabb för att bli riktigt pushad.
Så det var lite som att flyga själv för första gången...

Men det gick riktigt bra! Körde både tungt och intensivt, och hade riktigt bra pump efteråt. Kan knappt lyfta armen nu, haha!
 
Älskar att köra trisets när det kommer till axlar. Deltoideus är ju såpass stor och har olika fiberriktningar,och många muskler är involverade i axlar, så man kan ju bomba med massa olika övningar om man är ordentligt uppvärmd. (Som uppvärmning rekommenderar jag förutom ett par minuter på konditionsmaskin både stretch och rotationsövningar på lätta vikter.)
 
Som en hyllning till denna skuldergördel får ni ett triss i trisets av mig: (Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna, men det är ju själva övningarna som är det viktiga!)
Samtliga kombinationer kopplar bland annat in både deltan, rotatorcuff och trapezius (som såklart är den mest välutvecklade delen av mina axlar, trots att jag knappt tränar den. Tack för det, Aiakos!)
 
 
"Fjärilen"
 
Raka hantellyft framåt
Gå sen direkt åt sidan
Nedåt, håll emot ordentligt!
(Kopplar också in teres major.)
 
"Press/Lyft/Flyes-triset"
Hantelpress
Hantellyft åt sidan med böjda armar
Omvända flyes
(Pressen involverar hela deltan, i sidolyft jobbar framförallt den mellersta delen av deltan, medan de omvända flyesen aktiverar den bakre delen.)
 
"Plattan"
Drag till bröstet
Press framåt
Press uppåt - jobba bara ovanför huvudet (Då involveras framförallt deltans främre del, och pectoralis "lägger sig inte i" lika mycket.)
 
Tänk på att inte översträcka armbågarna! Det är vanligt att man är överrörlig i armbågsleden, så lätt böjda armbågar för att undvika negativ belastning! (Jag kände själv av detta i "fjärilen".)
 
Go hard or go home!! :D

Att träna en hel dag

...nästan!
 
I morse när jag vaknade kände jag att jag inte var i mode för morgonjoggen, så eftersom jag har bestämt mig för att bli en ny människa som behandlar min kropp bättre, så struntade jag helt enkelt i det!

Och tur var väl det, för snart fick jag ett uppmanande sms av min Jennifer att komma på hennes Bodypump. Så jag jäktade bort till gymmet och överraskande henne några minuter in i passet, sen som jag alltid är. (Suck!)
Hon var grym, och dedikerade en låt till mig, vilket kändes rakt i hjärtat. :)
Sen hängde vi kvar i gruppträningssalen och slipade på CxWorx och Sh´Bam!-koreografierna.
(Och flamsade lite och spanade på killar genom fönstret in i friviktsdelen, haha!)
Det var länge sen vi hade lite quality-time, och jag har verkligen längtat efter det!
 
Sen körde jag 15 minuters intervaller på löpbandet. Kände fortfarande att jag var rejält trött efter helgen, som var ganska hård. Jag veeet, jag är rätt skev som kör världens detox och sen festar loss direkt efter! Nu är jag liksom på ruta ett igen. Men det är lite sådär jag jobbar. Från ytterlighet till ytterlighet...
 
Kom hem, käkade havrepannkisar och gick ut med Aia.
Han har varit lite understimulerad ett par dagar, så han fick också träna lite. 30 minuters weightpull, och 20 minuters cykling.
Sen däckade vi båda två, och nu har jag en timme kvar innan jag ska hålla CxWorx.
 
Wish me luck! Jag planerar att äga scenen.
 
 
Min fina lejoninna övar Sh´bam!, och jag står med min stela styrketränarkropp och plåtar i stället, haha!

Brödbak

Förra helgen bakade ju jag och mamma bröd.
Jag älskar att vara hos min mamma. Det huset för mig är en tillflyktsort där jag inhämtar värme, kärlek och trygghet. Allt som oftast fylls den aprikosa villan av musik, skratt, eller som nu; doften av nybakt och rustikt bröd.

Min mor är en naturbegåvning när det kommer till brödbak.
Jag är inte riktigt lika skillad, men jobbar på det för jag blir mörkrädd av hur mycket skräp det finns i köpebröd. (Socker, vetemjöl och e-ämnen...)

Jag är helt överförjust i filmjölkslimpa, så jag hade hittat ett uppdaterat recept i Fitness magazine, som jag uppdaterade ytterligare lite själv. (Senare upptäckte jag att Fitness magazine hade fått receptet från http://cookiesndreams.se, som också finns här på blogg.se!)
Det blev det godaste jävla brödet jag ätit! Det hjälper mig dessutom att skära ner på "dåliga" kolisar, då jag hellre kör salladen "clean", utan pasta eller liknande, för att jag då i stället kan käka en skiva filmjölkslimpa... Hahah!

Receptet:
4dl filmjölk
3/4 dl mörk sirap (som jag bytte till honung)
2 morötter
2 msk olja (jag körde oliv, tänkte prova kokos nästa gång)
3 msk chiafrön
1 dl macadamianötter
1½ dl havregryn
2 dl rågmjöl
ca 3½ dl vetemjöl med fullkorn (bytte ut mot rågmjöl, fiberhusk och vetekli)
1½ tsk bikarbonat

Riv morötterna och hacka nötterna. Rör först ihop de blöta ingredienserna för sig, tillsätt sen de torra. Klä en form med bakplåtspapper och häll i smeten, strö gärna över lite nötter, frön eller havregryn. Grädda på 175 grader i 75 minuter, täck eventuellt över med lite folie mot slutet om det börjar bli för mörkt. Låt brödet svalna innan du skär det.
 
Jag äter det med avokado och örtsalt, eller med banan om jag är sötsugen eller behöver ladda mer extra carbs. Har ni provat banan på macka? Det är riktigt gott!

Jag gjorde faktiskt en "kak-version" av brödet också, där jag tillsatte just banan, plus kanel och ingefära. Blev också grymt!

If you're pretty...

...when you workout, you're not training hard enough!

Hahahaha kolla ansiktsuttrycket! Vad hände?!

 

Krigarprinsessan

Träning, kost, tankar och inspiration.

RSS 2.0