Dagens mellis

Mitt senaste sötcraving-mellis består av lättkesella, kakao, stevia, kokos och melon. Galet gott och passade perfa idag då jag haft ett chokladsug som inte varit av denna värld.

 

 

 

 

Dagens träning

Jag har haft en fantastiskt bra start på min torsdag!
Började med en timmes powerwalk tillsammans med min vän Cristofer. Vi hamnar alltid i små deeptalks när vi promenerar, och det är sjukt trevligt. Gillar verkligen att börja dagen med en långpromenad i skogen!
Sen slängde jag i mig en bra frulle (såklart) och stack till jobbet/gymmet för att hålla teamklass på Cxen tillsammans med min partner in crime Jennie the joker. Hon hade satt in en specialklass bara för killar eftersom vi vill få dem att gå på mer gruppträning. Riktigt kul var det! De kämpade på så bra att jag nästan blev lite rörd. De är så fina våra gymgrabbar. Hårda på utsidan men otroligt mjuka inuti. De tjejer som haffar dem kan skatta sig lyckliga! (Men de måste gilla träning, för de kommer få spendera mycket tid på gymmet om de vill träffa sina pojkvänner! Haha...)
Sen sprang jag på bandet i ca. 30 minuter. Intervaller i både motstånd och hastighet. När jag var klar fullkomligt dröp svetten om mig.
Det går åt rätt håll just nu! Jag har tappat två kilo sen förra måndagen och med lite god vilja börjar man se att det finns lite muckler därunder vinterhullet. :)
Nu ska jag duscha, ta ut Aia och sen sticka iväg för en fika med min barndomsvän Aphrodite. När vi var runt 18-19 satt vi mer eller mindre ihop, hon var som en lillasyster för mig. Men nu ses vi tyvärr ganska sällan eftersom våra liv ser så olika ut. Därför ska det bli grymt att träffa henne och hennes lilla dotter Isabelle.

Monday morning

HÄÄY!
Ny vecka, och jag har haft en grym start på dagen!
Frukost 1: Kaffe och blodgrapefrukt, 2 omega 3-kapslar
Träning: Jogg ( 13 min) till utegymmet och sen cirkelträning:
Cirkel 1: Bänkpress, Knäböj, Plankan - 3*15, 15, 60 sek
Jogg 10 min
Cirkel 2: Axelpress, Höftlyft, Benlyft (växelvis raka ben och 90 graders böjning) 3*12, 15, 20
Jogg 10 min
Cirkel 3: Dips, Sumoknäböj, "Finsk solstol" 3*15,15, 90 sek
Jogg 20 min
Aia var SUPERduktig under tiden jag tränade! Sista varvet satt en bjäbbig Bichon frisé och jiddrade med honom, men han ignorerade den och satt/låg jättefint bredvid mig!
Frukost 2: Jordgubbsvatten, gröt på fiberhavre, russin, kanel, phsyllium och linfrö med mjölk och päron till och scrambled eggs med mjukost och färsk stekt broccoli med massa olivolja

Jag har syndat hela helgen, vilket faktiskt känns ok, för jag tror att det behövdes. Har känt att jag inte kommit någonvart med dieten på sistone vilket gjort mig omotiverad och less. Nu har jag gått crazy en helg och känner mig sjukt taggad till att lägga i en extra växel gällande kosten och har gjort en massa bra matlådor inför veckan! Det är så jag jobbar.
Ha en fantastisk dag hörni! PUSS!

Har ni hört vad de säger på stan..?

Det sveper en hälsovåg över världen. Det har nog ingen missat.
Men har ni tänkt på vad detta faktiskt innebär?

Vi står inför ett litet paradigmskifte. En ny era.
Vi tar sakta men jävligt säkert ett stort kliv ifrån de sjuka skönhetsideal som varit allmänrådande i ett par decennier. Som har tvingat människor att svälta sig själva, kräkas upp maten de äter, och i alltför många tragiska fall, till och med dö!
Visst finns det risker med den träningshysteri som råder just nu också! Allt missbruk är negativt! Det står jag fast vid även när jag själv kör tre pass på en dag, (vilket händer oerhört sällan) varpå jag sköljer ner en delikato-boll eller fem med ett par glas vin för att försäkra mig om att jag fortfarande har någon slags verklighetsförankring. Haha nä, men ni förstår vad jag menar, visst? Det där är en annan diskussion, men tåls att poängteras.
Men att träna och stärka sin kropp stärker även psyket och självförtroendet. Det frigör endorfiner som får en att må splended. Hjälper dig att prestera bättre i alltifrån skola/jobb till sängen. Det finns en mängd positiva bieffekter, och framförallt tycker jag att en träningsinriktad livsstil hjälper en att inse sina egna styrkor i stället för brister. Du letar hela tiden nya resultat av ditt arbete, och hittar dem!

Därför är det moderna skönhetsidealet i mina ögon ett bra mycket sundare än det som guzzar som Twiggy är anmödrar åt, och sedan en mängd size zero-idkare ihärdigt klängt fast vid.
Bland det skevaste med just dessa ideal är ju att man förväntas se likadan ut, trots att man har olika genetiska förutsättningar. Alla människor är inte extremt smala och långa. Men alla människor kan bli vältränade utifrån sina egna fysiska förutsättningar.
Därför omfamnar jag det nya idealet. Vi människor har otroligt stora bekräftelsebehov, och därför kommer vi nog alltid hitta på sätt att ifrågasätta våra egna utseenden. Ideal kommer alltid att finnas.
Men om jag måste välja så tar jag absolut det här:

Utomhusträning

Jag hade egentligen vilodag häromdagen och var bara ute på morgonprommis med Aiakos.

Men när jag snubblade över utegymmet i Sköndal kunde jag inte låta bli att prova lite. Solen gassade och gymmet ligger precis vid sjön Drevviken, som glittrade okynnigt. Det var en fantastisk dag. Och när jag upptäckte knäböjs-stocken var det förstås kört.

Jag har ju köttat på med styrkan de senaste månaderna, och som resultat av det har jag förstås lagt på mig ganska mycket muskler, varför jag nu har börjat köra mer konditionsinriktad träning med fler reps och supersets för att öka på förbränningen och se vad som döljer sig under vinterhullet.
Så jag la upp ett litet cirkelpass i huvudet:

Cirkel 1:
Knäböj
Bänkpress
Crunches upp och ner (det var som en sluttande brygga där man kunde fästa fötterna och cruncha uppåt.)

Cirkel 2:
Latsdrag
Höftlyft
Benlyft

Cirkel 3:
Marklyft
Dips
Växelvis sidocrunches

3 cirklar med 15 reps på varje station, sen joggade jag runt "udden" mellan varje. Kanske 5 minuters jogg, lite mer..? Jag struntade faktiskt i att räkna, utan körde bara på!
Jag älskar att springa där, det är så vackert med bergsluttningen ner mot sjön och skogen på andra sidan. Jag får ofta en nästan övernaturlig eufori i kroppen av att vistas i den miljön och samtidigt jobba med kroppen.
Den här typen av träning var med tanke på detta perfekt för mig! Aiakos kunde vara med (och skötte sig exemplariskt medan jag tränade! Satt duktigt och väntade, till och med när jag råkade sparka honom i benlyften, haha!) jag var ute i naturen och alla mina favvo-övningar fanns med.
Det finns ett mindre utegym här i Skarpnäck också, men det roliga med det i Sköndal är att det är så utförligt! Kan inte vänta tills jag får tid att dra dit igen.

När jag kom hem skulle jag lägga upp veckans Mamma fitness-klass och sökte inspiration på nätet. Läste en del om Mamma Boot Camp som Olga från Biggest loser kör. Verkar vara ett sjukt kul koncept. Definitivt något jag tänker kolla närmare på, och ska lägga upp ett pass som funkar ute till nästa vecka! Vore grymt kul att kunna köra Cirkelcoren ute också, men vet inte riktigt om folk hinner det eftersom det är en lunchklass... Ska fundera på det.

Så länge det är bra väder kommer jag definitivt att köra själv i Sköndal på måndag- och tisdagsförmiddagar i stället för att stänga in mig på gymmet. Jogga dit och hem. Dessutom finns ett stort sandtag i närheten, där jag tänkte konditionsträna med Aiakos.
Bra att komma ifrån sin arbetsplats lite också. Säg till om ni vill joina! :)
Men i morgon ska jag gå på Crossfit-passet som min favoritinstruktör Pia håller utomhus. Hon är helt fantastisk, har sån koll på tekniken och är i grym form själv. Hon har blivit lite av en mentor för mig som jag verkligen ser upp till. Är så glad över alla kunniga människor jag har omkring mig. Även om det ibland känns som att ju mer kunskap jag får kring träning, desto mer förvirrad blir jag.
Finns, liksom på andra områden, så otroligt många olika inriktningar och filosofier. Gäller verkligen att hitta sin medelpunkt, sin kärna som man tror på och utgå från den...
Tur att jag har stenkoll på coreträning vid det här laget, hö hö hö!
Använde Aiakos som stöd när jag tränade mage, haha!
Sen fick han "passa" på bänkpressen. Fast han passade mest på hundvis. (Vaktade så inga fulingar kom och tog matte.)
Vackert, visst?!

Krigarprinsessan

Träning, kost, tankar och inspiration.

RSS 2.0