Tjoflöjt!

Det blev visst en massa gruppträning idag!
Plockade såklart Cxen och hade sen tänkt köra rygg med Emelie, men mitt i skivstångsrodden kom fina, galna Jennie the joker in i friviktsdelen och drog med oss på Afron i stället!

Det var nog faktiskt lika bra, för jag har känt mig lite ur form och stel i kroppen hela veckan, så jag kanske behöver vila från styrketräningen och satsa mer på stretchande träning... Har kört på stenhårt med styrkan i ett par månader nu, dags att vila?

I morgon ska jag dessutom få bindvävsmassage (visst låter det äckligt?!) av min fantastiska kollega Tom. Återkommer i morgon om hur det var. Det sägs att det gör ont under behandlingen men att det gör underverk för kroppen.
Jag behöver lite underverk just nu! Jag planerar att hålla lääänge till, men kärvar både här och där just nu... :/
Förlåt. Ska sluta gnälla och ta ut min hund på kvällsrundan i stället!

Inhale, exhale...


Plockade ett Bodybalance-pass innan lunchen idag!
Jag undrar alltid vad det är med såna här "mindfulness-pass" som får en att må så bra efteråt. Antar att det är kombinationen av andningen, den långsamma styrkan, och framförallt kontakten med sin egna kropp...
I den bästa av världar skulle man gå ett sånt här pass varje dag!

Tildas matkasse

Var och storhandlade idag
Jag storhandlar lite för ofta... Tror att det är ett ålderstecken, jag tycker plötsligt att det är roligt att köpa mat, haha!
Men jag blir liksom nöjd och lite glad i själen när jag har hittat en massa bra grejer som jag vet att min kropp kommer att tacka mig för.



Jag försöker köpa så mycket som möjligt ekologiskt. En del varor finns helt enkelt inte som eko, och en del är tyvärr fortfarande för dyra.

Men en grej som jag alltid köper ekologiskt är ägg.

Även de höns som kallas för "frigående höns inomhus" lever under keffa förhållanden. De får aldrig komma ut och enligt svensk lag får man "bara" hålla nio hönor per kvadratmeter. Kul att trängas med åtta andra idioter hela sitt liv! Nope, det tycker förstås inte hönorna heller, och detta tros vara en anledning till att de pickar på varandra. (Alltså ett stressrelaterat beteende.)
Jag äter sjukt mycket ägg, och ekologiska ägg är brutalt dyra, men jag vägrar göra avkall på det här.

Andra varor man bör köpa ekologiska och rättvisemärkta är kaffe och bananer. De som arbetar på plantagen får ofta arbeta under helt värdelösa förhållanden. De har extremt dåliga löner och tvingas vistas i de starka besprutningsmedel som används på plantorna utan tillräcklig skyddsutrustning.

Scampi vet väl alla vid det här laget att man måste undvika, även ekologisk!?


Och när man tänker efter är det ju inte så nice att äta alla dessa besprutningsmedel... Det är ju trots allt gift.




Om någon missat all skit med scampi: http://www.scampi.nu/

Mitt mål...

Jag skrev ju förut att det viktigaste med träningen inte är dess effekter på utseendet... Men det är alltid bra att ha en målbild, bokstavligt talat! Hur ser era ut?



Min ser ut ungefär såhär.

En frisk, stark, rörlig, inte för smal utan lagom kurvig och atletisk kropp! Vänta bara, jag kommer äga beach 2012! ;)

Vårkänslor

Idag sprudlar vårkänslorna i mig!

Jag körde ett superbra axlar/biceps-pass ackompanjerad av fina David. Det bästa med att jobba på gym är alla olika träningsbuddies man får! Jag behöver aldrig träna ensam, och det är bra att få input från olika människor. Man kan alltid lära nåt av varandra!


Sen tog jag en löprunda med Aiakos.
Och det finns inte ord för att beskriva känslan i kroppen när man springer ute för första gången på länge! Frihet är det bästa jag kan komma på... Jag känner mig lätt som en fågel, naturen liksom strömmar genom hela mig och jag kan andas!

När jag var liten brukade jag låtsas att jag bodde i skogen. Jag kommer ihåg att jag alltid kände en stark längtan, nästan en slags sorg, när jag befann mig i naturen. Jag tror den bottnade i att jag redan då förstod (jag var ett väldigt klokt barn) att vi går miste om något när vi lever som vi gör idag med allt vad storstadslivet innebär. Vi har litegrann försakat den där mest grunläggande delen av oss själva. Den som förenar oss med allt levande.
Men nu när jag kommer ut i skogen känner jag att jag får en slags kontakt med den igen. Det är verkligen som att jag laddar mig med positiv energi.
Därför är jag övertygad om att jag inte kommer att bo i Stockholm hela livet...
Hur som helst blir ju känslan fulländad när jag dessutom får springa! Jag har inte alls gillat löpning förut, men jag har verkligen lyckats hitta charmen i det på sistone. Och när det är som idag, att andningen funkar, jag hittar fokus och Aiakos samarbetar, då är det extra bra.
Nu ska jag dricka upp min melon-shake och ta en dusch innan jobbet. Jag ska sprida vidare all energi jag inhämtat idag!
Bild: http://www.visitsweden.com

En liten present med stor omtanke

Idag kom en av våra äldsta medlemmar på gymmet tillbaks från sin Thailandsresa.

Vi småpratade lite om hur han haft det, och helt sonika slängde han fram ett halsband på receptionsdisken och bara:

Det här är till dig, för du är alltid så glad och trevlig!

Jag blir alldeles rörd över alla våra fina fina gymmisar! Alla snälla saker de säger sparar jag på en speciell plats i hjärtat för att kunna plocka fram för att muntra upp mig själv när jag behöver det som mest. Nu kan jag liksom kapsla in alla goda tankar och komplimanger i det lilla halsbandet! Det ska få symbolisera all den kärlek som
samlas på min arbetsplats.

Steviasocker

En liten update angående steviasocker som jag nämnde förut!


Under våren kommer det här sötningsmedlet tas in i vanliga matvarubutiker!
den 2 december blev det godkänt inom EU, men har använts i flera århundraden i Asien och Sydanerika. (Typiskt EU att inte kunna förlita sig på andra undersökningar än sina egna. Ett av många tecken på att det fortfarande lever kvar ett kolonialt tänkande i Europa om att "vårt sätt är rätt sätt".

Stevia är alltså en växt, släkt med solros faktiskt, och det är ämnet steviolglykosider som utvinns ur dess blad och används som sötningsmedel. Detta ämne påverkar inte blodsockret och innehåller alltså inga kalorier!


Källa: Buffé

Sweet sweet saturday

Jag har haft en riktigt bra dag hittills!

Väckte frugan på födelsedagen med proteinpannkisar. Sen cyklade jag en runda med Aiakos. Så skönt att det är barmark igen! Cykling är absolut det roligaste Aiakos vet, och shit vad snabbt det går! Han är som en liten motor!
Under vintern försöker jag annars aktivera honom med weightpulling och klövjeväska, men han är inte alls lika road av det.

Så jag fick världens lyckorus när vi flög genom Skarpnäck. Aia var så glad över att få sträcka ut sig och springa ordentligt, och det luktade vår i luften. Det gjorde inte ens något att det småduggade i ansiktet.

Sen mötte jag upp min bästa vän Elina som jag inte träffat på jättelänge. Vi gick till gymmet och la upp ett träningsschema åt henne. Hon har haft en liten formsvacka (Läs: Träffat en kille, haha!) och behövde peppas igång igen.
Så körde vi lite allt möjligt med fokus på funktionell träning. Lite kondition också. Men min kropp svarar lite halvbra... Behöver nog mer vila.
Efter stor lunch (quorn, sallad, råris och bearnaise mmm nomnom) och långpromenad med Aiakos sitter jag nu här och är helt galet slut. Men snart ska vi ut och fira Sanna på Caliente, så det är bara att svepa en kaffe och dra på finstassen. Det kommer bli fett!

Fredag=Bendag

BEN!
Jag älskare! Blir alltid extra endorfinfylld efter ett benpass.
Just nu kör jag detta schema:
* Sumohopp med stepbräda: 4 * 12
* Benpress: 4 * 15 (Ihärdigt påhejad av min finaste Jennie the joker)
* Utfall: (Såklart!) 4 * 15, 15, 12, 12
* Hästsparkar med hantel i knävecket: 4 * 15, 15, 10, 12
Sen 25 minuter jogg/powerwalk med massa motstånd för att pressa ut det sista ur basida lår/göt.
Jobbar hårt på min Beyonce-rumpa!
Joggen var dock tung. Har inte riktigt återhämtat mig från den tunga jobbveckan, och har ätit lite dåligt idag. Började dagen sent med powerwalk runt 11 och var såklart superhungrig när jag kom tillbaks från den, så det blev en jättebrunch med min granne/fru Sanna. Vi åt gröt, tonfiskmackor, ägg OCH smoothie, haha! Sen var vi helt dästa, så jag tänkte inte på mat förrän jag stod på gymmet vid 18.
Men jag hade min finaste tränings-outfit på mig såhär en fredag!
...Och gulsot att döma av bilden, haha!
Nu ska jag fredagsfläska i soffan och försöka catcha upp sömnmässigt.

Vila

Idag känns kroppen tung och urlakad. (För att inte tala om huvudet!) Har inte sovit och ätit vidare bra och stressat alldeles för mycket på sistone. Jobbet tar otroligt mycket kraft just nu.
För lite sömn och för mycket stress påverkar verkligen hela mig. Jag får ont i magen och musklerna och har otroligt nära till gråten. Minsta lilla kan putta mig över kanten.
Så mot bakgrund av detta gör jag det enda rätta och vilar.
Det innebär god mat, spikmatta, läsning, hundkramar och tv-tittande.
Hur som helst!
Bra ryggpass igår. Vi körde på klassiska övningar med ganska lätta vikter och många reps:
Chins: 4 set * 15, 12, 12 reps
Latsdrag: 3 set * 15 reps
Skivstångsrodd: 3 set * 15 reps
Marklyft: 4 set * 15 reps
Marklyften tog riktigt bra, kände verkligen att jag pressade ut det sista.
Avslutade med någonstans mellan 15 och 20 minuters (lyckades trycka på nödstopp mitt under löpandet, haha!) jogg med en liten spurt på slutet där jag och Emplan nog allt blev lite tävlingslystna.
Lyckades få över Emelie till Flex också! Så nu kan vi köra ännu mer tillsammans.
Blev dock inga jättebra bilder, men hon var i alla fall snyggt fokuserad:
Nu ska jag sätta på mig mjukisbrallor och ta ut Aia på en träningsrunda. Han ska få dra lite vikter han också, så kan jag vila med gott samvete sen.
Puss!

Pumpa med min "Pitbull"

Idag har jag äran att få träningssällskap av världens kanske snyggaste tjej. För jag syftade inte på Aiakos när jag skrev Pitbull, utan på Emelie som är en riktig terrier på gymmet. Så liten att hon platsar i kategorin "pocketsize" men med ett psyke av stål.
Senast vi körde slängde jag på henne en massa benövningar hon inte gjort tidigare, och när jag trodde att hon blev trött och skrek: "TRE TILL" för att pusha henne gjorde hon fem till, haha! Skenet kan bedra.

Jag ska försöka tjuvfota lite när vi kör så att ni får se exakt hur snygg hon är. ;)
Så länge får ni nöja er med denna flex-bild, så kan ni nog klura ut vilken muskelgrupp som står på schemat idag...
OBS! Under construction... ;)

Inte bara utsida

Träning för mig handlar om så mycket mer än att skapa en vacker yta.
Utseendet är bara en positiv biprodukt av vad det verkligen handlar om.
För mig är träning som meditation.
För varje in- och utandning går jag in alltmer i mig själv.
För varje repetition växer min tro på mig själv
Och medan svettdropparna tränger fram ur min panna får jag tid att ställa mig själv de där små frågorna som är så viktiga:
Hur mår jag idag? Hur känns kroppen? Vad vill jag ha ut av den här dagen?
När jag tränar lyckas jag med livets största och viktigaste utmaning:
Att vara närvarande i nuet.
Och när jag klarar av en övning jag tidigare inte gjort förändrar jag världen på mikronivå.
Gymmet är mitt andra hem i uttryckets rätta bemärkelse.
Där finns människor som får mig att skratta och värmen från tusen kroppar. Där hämtar jag kraft och motivation, där kan jag vara mig själv. Där är vi alla jämlikar, ingen överställd den andra, oavsett utbildning, kön, social status, livserfarenhet och ekonomiska preferenser...
Träningen ger mig orken att gå upp på morgonen. Den väcker törsten att lära mig mer.

För mig är den en livsstil där varje in- och utandning, även utanför gymmet, är en uppladdning inför nästa mål.


Måndag

Mår bättre idag, och det är tur kan jag säga!

Måndagar är alltid helt galna på jobbet, och idag startar dessutom vår barndans som jag är ansvarig för, så det kommer att vara ännu mer kaosartat än vanligt...
Nu ska jag ta en kortis med Aiakos, sen köra axlar, triceps och kanske lite bröst. Funderar på att hoppa konditionen idag, är nog inte tillräckligt fräsch för det efter i lördags än.
Men vi hade kul i alla fall! Nu börjar bilderna dyka upp på fejjan:
Hihi älskar mina fina grannar!

Dagen efter

Ouuuff... Inte många knop idag.
Grannen hade fest igår, så det blev riktigt sent.
Jag dricker väldigt sällan nu för tiden, så när det väl händer tar det extra hårt på kroppen. Känns ju sådär.
När jag vaknade i morse försökte jag sträcka ut ryggen och räta kotorna i nacken hur många gånger som helst innan jag insåg var huvudvärken kom ifrån, haha!
Så hittills har dagen spenderats i soffan. Återhämtning fick helt plötsligt en helt ny innebörd. Aiakos tycker att det är såhär kul:
Nu ska jag svepa en stor kopp kaffe och äta kesokaka till lunch, så kanske jag orkar ta en skogspromenad med besten.

Dub-frukost med proteinpannkakor

Jag och mitt ex startade en härlig tradition med långa helgfrukostar då det var obligatoriskt att lyssna på dub. Den musikstilen passar sjukt bra just på morgonen.
Goda traditioner är till för att bibehållas, så även fast exet är ute ur bilden står jag alltså och steker pannkakor ackompanjerad av Lee Perry.
Det finns så många tjejer som är rädda för fett och kolhydrater, vilket jag tycker är helt galet!
Kolhydrater är väl bra att hålla igen på om man vill "gå ner i vikt", men dagar då jag ska träna hårt är jag inte alls försiktig med kolhydrater. Dom behövs ju då för att man ska orka dom där extra repsen. Dessutom är jag av uppfattningen att man kan unna sig lite kolhydrater till frukost, för om man har en såpass aktiv livsstil som jag, med långa hundpromenader, mycket träning och ganska rörligt jobb, hinner man förbränna det under dagen.
Fett är rentav viktigt för att bränna fett. Enligt en kostexpert på jobbet är det just intaget av fett som gör att du förbränner den där lilla "kulan" som vi tjejer oftast har långt ner på magen. Du kan träna hur mycket som helst och väga 45 kg, men äter du inte fett så blir du inte av med just den.
Dock handlar det förstås om rätt sorts fett. Ingen bra idé att skeda i sig bordsmargarin och grädde kanske, men däremot olivolja, avokado, nötter, omega 3 (fet firre) och liknande.
Det jag däremot försöker akta mig för är socker.
Jag som är en riktig gottegris kan verkligen känna att de perioder jag sätter i mig mer socker, mår jag mycket sämre. Dock är det ännu värre med artificiella sötningsmedel som aspartam och liknande.
Men som sagt, jag är en sucker för socker, så jag hittar mina genvägar. ;)
Jag har just upptäckt ett naturligt sötningsmedel som kallas för Steviasocker. Stevia är en planta, och "sockret" som utvinns av den innehåller varken kalorier eller kolhydrater.
Tittar man på innehållsförteckningen ser det helt sjukt ut:

Näringsvärde per 100 gram:
Energi: 0 kJ/o kcal
Protein: 0 g
Kolhydrater: 0 g*
varav socker: 0 g
varav sockeralkoholer: 98 g
Fett: 0 g
* Ej absorberande och kan därför räknas som noll.
Så med andra ord äter jag Steviasocker på mina pancakes.
Här är receptet: (Lite på en höft, eftersom jag sällan följer recept maniskt och har kommit på detta själv med inspiration från en Buffé-tidning)

Massive Matildas proteinpannkakor:
2 ägg
1 knapp dl rismjöl
1/2 dl vetegroddar
1 knapp skopa proteinpulver med vaniljsmak (med så lite kolhydrater som möjligt, jag använde Whey 100.)
1 msk linförolja
2 dl mjölk (Kan bytas ut mot kokosmjölk. Hade jag inte varit allergisk hade jag definitivt använt sojamjölk!)
Vispa, låt stå i ca. 10 minuter och stek sen i rapsolja. (Olivolja ger smak.)
Detta ger ca. fyra pannkakor, men jag orkar oftast bara två för de är så himla mättade med protein och kolhydrater.
Idag hade jag på rebiana (en sorts steviasocker), svarta körsbär, kokos och lättkesella. Och en stor kopp äpple- och kanelte till.
Ha en fantastisk dag hörni! Nu ska jag ut i skogen med mitt lovemonster innan träning och ett par timmars jobb.
"Frukt är godis" haha,    Mmm nomnomnom...
töntigt ordspråk, men
det stämmer om man
lyxar till det med lite
roliga frukter/bär.

http://www.youtube.com/watch?v=JRZdEqpTmD4

Trevlig helg!

Hur ser er träningshelg ut?
Själv kör jag ett hårt benpass ikväll och gruppträningsfavvisarna CXWorx och Yoga på lördag. Jag måste bli bättre på att gå på grupp-passen. Har blivit lovad lite utbildningar om jag bara gör det. (Måste ju se hur det faktiskt går till.) CX ligger högst upp på önskelistan av instruktörsutbildningar just nu, så det är bara att nöta.

När jag började träna trodde jag att jag bara skulle köra gruppträning.

Jag hade kört lite boxning innan och gillade konceptet med att ha en tränare som skrek åt alla.

Men sen när jag väl kom till gymmet fick jag en så sjukt motiverande styrkeinstruktör att jag helt dissade fitnessklasserna till förmån för friviktsdelen. ;)

På söndag ska jag i alla fall äta en stooor frukost och vila hela dagen. Och hänga med Aiakos förstås.

Vi har en liten söndagstradition i mitt hus. (I hela byggnaden är det bara ettor, så vi är jättemånga unga som bor här och har fått en grym grannsämja!)

Någon söndag i månaden ställer vi till med hysteriskt stor brunch och käkar alla grannar tillsammans. Hur mysigt som helst!

Bild från senaste brunchen. Vi hade ALLT! Scrambled eggs, bacon, (för dom som äter det) matmuffins, pannkakor, smoothie... You name it!

Det är för övrigt så viktigt att vila! Minst lika viktigt som själva träningen tycker jag.

Det är ju då kroppen repar sig och bygger upp muskler.


Hörni! Glöm inte att titta på Gladiatorerna på lördag kväll! Visst blir man peppad att träna själv? ;) Jag hade inte bangat på att vara utmanare om man fick brottas med "Prime" eller "Toro"... Hihihihi!

Glad alla hjärtans dag!

Såhär ser min valentine ut:

Axlar/Triceps och mycket kondition står på träningsschemat idag. Min fina kollega och träningsbuddy Jennifer har ordinerat rosa på gymmet idag med tanke på the occation. ;)
Mycket gos med mannen i mitt liv. Jobbar 12.30-22.00, men innan och efter blir det många blöta hundpussar! Det finns nog ingen pussigare hund än Aiakos. Han är nästan manisk ibland. En del människor tycker att det är jobbigt. Ganska många faktiskt, haha... Men jag älskar ju honom över allt annat, så jag har vant mig vid hund-andedräkten och pussas gladeligen tillbaks. Äckligt, haha! Kanske därför jag fortfarande är singel? Luktar jag inte svett efter gymmet så luktar jag hund...
Han har i alla fall redan fått ett leverpastejshjärta av mig! Starkt jobbat att stå och knåda ihop det när jag är vegetarian, don´t you think?! Ganska äckligt det också...

Morgondagens benpass

Jag älskar att träna ben!

Det är den muskelgrupp jag är starkast i, och jag gillar att man verkligen kan ta ut sig. Dessutom vill jag bygga lite rumpa då jag tycker att min är för platt, så jag kör ganska hårt på övningar med fokus på baksida lår/rumpa just nu.

De senaste månaderna har jag maxat på utfall i smith-maskinen i princip varje gång jag kört ben. (Senast klarade jag 3 set gånger 15 reps på 70 och ökade på fjärde setet till 90 och körde 12 reps, var helt sjukt stolt, haha!)
Har svårt att låta bli mina älskade utfall, men samtidigt behöver jag prova lite nytt.
Så efter att jag snackat med en kollega som kör mycket funktionella övningar tänkte jag prova andra grejer i morgon.
Jag tänker powersets, varva med magövningar. Några av de övningar jag tänkte prova:
* "Sumohopp" upp på en stepbräda, toucha med rumpan mot brädan på nervägen.
* Knäböj på en pilatesboll (får nog börja med en bosuboll) och med pilatesboll i ryggen.
* "Hästspark" med gummiband
* Gående utfall med kettlebell?
Och så mycket motstånd på löpbandet när jag kör kondition efteråt.
Får se hur det går... Behöver chocka mina stackars ben lite.

Välkommen!

På denna blogg kommer jag att fokusera på träning, kost och i viss mån övriga vardagsdetaljer.
Ni kommer att få läsa om min egen träning och mitt arbete på gymmet, och inte minst mina otaliga recept som är ett resultat av min vegetariska kost, strävan efter en sund livsstil, tråkiga allergier och ett obotligt sötsug.
Jag letar ständigt efter nya sätt att tillfredsställa alla dessa kulinariska behov, vilket ofta ter sig i galna och nyskapande maträtter/desserter/mellanmål. Ibland blir det fantastiskt bra, ibland mindre lyckat.
Ni kommer säkert att få höra en hel del om min hund också, som är en odåga på fyra år, blandras mellan amstaff och pitbull.
Den information jag skriver här baseras på egna erfarenheter och berättelser från människor i min omgivning som håller på med träning på ett eller annat sätt.
Jag anser att man ska förhålla sig kritisk till all information som förmedlas till en. Min uppfattning om träning och kost som jag förmedlar är bara en av många alternativa. Men det jag tipsar om funkar för mig, och jag utvecklas hela tiden!
Jag har inte tränat särskilt länge, (ca. ett år) men blev snabbt frälst och jobbar idag på gym med siktet inställt på att utbilda mig till personlig tränare. I sommar kommer jag att utbilda mig till lic. styrkeinstruktör.
Utöver det studerar jag journalistik och älskar förstås att skriva.
Enjoy!

Krigarprinsessan

Träning, kost, tankar och inspiration.

RSS 2.0