Uppdatering Periodisk fasta

Jag är ledsen att jag varit så dålig på att uppdatera angående fastan!
Livet har kommit emellan och jag har ärligt talat haft en ganska tuff period (inte pga fastan, utan annat skit) men nu är jag back on track och jag kan säga att det inte funnits så mycket att rapportera om annat än det jag nu ska sammanfatta:

Det har fallit sig så att jag haft mina ätfönster mellan ca. 13.00-21.00.

Jag har inte direkt tänkt på vad jag ätit under dessa tider, förutom att jag varit noga med att få i mig både protein och bra fett. (Har inte heller medvetet uteslutit kolhydrater eller nåt sånt, utan käkat som vanligt.)

Jag har druckit mer vatten än vanligt, vilket jag tror är superbra, inte minst eftersom jag har väldigt lågt blodtryck. Jag har fått bättre hy under fastan, vet inte om det kan bero på detta. Jag har dock druckit mer kaffe än vanligt också, vilket ju är ett minus.

Första veckan var jobbig! Jag var hungrig (såklart), det var tungt att köra klasser på fastande mage, jag frös mycket och blev väldigt sötsugen när jag visste att matfönstret snart skulle öppna, vilket resulterade i att jag åt ganska mycket skit under tiden det var öppet.

Ingen direkt koll på maten när jag väl åt med andra ord, men jag höll fastetimmarna ialf! :)

Jag började på de här måtten: (20130401)

Vikt: 63, 4 kg

Fett: 22,1 %

Vätskenivå: 58, 6 %

Fettfri massa: 46, 9 kg

Efter en vecka vägde jag 62, 8 kg och hade faktiskt gått upp i fett (22, 8 %) och ner i muskler (46, 1 kg), vilket gjorde mig besviken. (Men man ska också komma ihåg att de här mätningarna inte alls är exakta, så egentligen är det inte så stor skillnad. Jag kan skifta upp till två kg i vikt från dag till dag, och när jag gjorde fettmätning på Gymnastik och Idrottshögskolan visade den tanitavågen lägre än vad vår på Flex gör.)

Jag bestämde mig för att bara ge det en vecka till, men efter två veckor hade det vänt igen. Hungerskänslorna på förmiddagen var verkligen inte lika brutala, de försvann lätt med BCAA. Midjemåttet hade minskat med 3 cm och jag mätte 21, 5 i fettprocent  och 46 kg fettfri massa. Vikt 62, 2. Så jag bestämde mig för att ändå köra i en månad.

Denna vecka har jag mått riktigt bra fysiskt! Har känt mig pigg, svettats som en gris under träningspasssen och ändå orkat mycket.

Idag kände jag att något hänt så jag kunde inte låta bli att mäta mig (senaste mätningen var i måndags) och då visade vågen:

Vikt: 62, 1 kg

Fett: 20, 3

Vätskenivå: 60, 1 %

Fettfri massa: 47 kg

 

Jag kommer att fortsätta månaden ut, sen utvärdera huruvida jag ska fortsätta med fastan och skärpa till mig med maten också under ätfönstret, eller om jag ska sluta fasta och köra samma diet som förra året i stället. Men just nu känns det som att fördelarna överväger!

Måste ju förstås ändå nämna nackdelarna:
- Det är ju fortfarande jobbigt att gå hungrig på förmiddagarna. Det är jobbigt att hålla styrkeklasser eller core på fastande mage. (Spinningklasserna funkar dock bra!)

- Jag saknar mina älskade frukostar

- Jag får blodtrycksfall ganska ofta under fastetimmarna, vilket såklart är jobbigt.

- Som jag nämnde, jag dricker mer kaffe och även mer "förbrännings-drycker" som Boost eller Celsius, vilket jag inte alls gillar då såna drycker innehåller extremt mycket konstiga ämnen som stressar kroppen. Ska börja dricka bubbelvatten i stället!

- När man fuskar går man ganska snabbt upp det man tappat

Tyvärr har ju min mobil blivit stulen, så de före-bilderna jag tog innan jag började är försvunna. Men jag ska börja fota igen!

Vill du ha mer info om Periodisk fasta så gå in på www.leangains.com

 

Kärlek till er!

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Krigarprinsessan

Träning, kost, tankar och inspiration.

RSS 2.0